Etiske retningslinjer leverandører

  1. Innledning

    Fartøyene i Strand gruppen; Havbryn, Havstrand, Fiskeskjer og Strand Senior (heretter kalt Strand Rederi) er innstilt på å drive sin virksomhet med integritet, i tråd med menneskerettighetene og med det formål å bidra til en bærekraftig utvikling. Strand Rederi anerkjenner at leverandører, underleverandører, distributører, agenter, konsulenter og andre partnere har en viktig rolle i å oppfylle dette formålet.

    Ved å inngå kontrakt med Strand Rederi, bekrefter Leverandøren at de opptrer og vil fortsette å opptre ansvarlig og i tråd med disse etiske retningslinjene.

    Dersom en leverandør benytter seg av underleverandører, agenter eller andre for å oppfylle kontrakten, er leverandøren forpliktet til å kommunisere de etiske retningslinjene til underleverandøren. Leverandøren skal videre forsikre seg om at underleverandøren følger alle relevante lover i tillegg til de etiske retningslinjene, og at underleverandøren er forpliktet til å kommunisere forpliktelsene videre nedover i leverandørkjeden. Leverandøren skal også etablere tilstrekkelige prosedyrer for å følge opp og overvåke underleverandørene.

  2. Nasjonal rett

    Leverandøren skal, ved alle aktiviteter, operere i tråd med all relevant nasjonal og internasjonal lovgivning. Hvor bestemmelsene i nasjonal lov og de etiske retningslinjene adresserer samme forhold, og ikke er i konflikt, skal høyeste standard benyttes.

  3. Menneskerettigheter

    Leverandøren skal støtte opp om, respektere og utføre sin virksomhet i tråd med internasjonalt anerkjente menneskerettigheter og United Nations Guiding Principles on Business and Human Rights. Leverandøren skal videre forsikre seg om at de ikke er delaktig i menneskerettighetsbrudd.

  4. Arbeidsrettigheter

    Leverandøren forventes å overholde nasjonale og internasjonale arbeidsrettigheter, inkludert ILO-konvensjonene, samt å behandle arbeidstakere med respekt.

    Forpliktelser overfor arbeidstakere etter internasjonale konvensjoner, nasjonal rett eller reguleringer om fast ansettelse skal ikke unngås gjennom bruk av midlertidige ansettelser eller andre tilsvarene kontrakter.

    Leverandøren forventes å implementere varslingsmekanismer som sikrer at ingen gjengjeldelse skjer mot arbeidere som velger å si fra om bekymringsfulle forhold i selskapet.

    • Fritt arbeid
      Ingen form for ufrivillig, tvungen, bundet eller fengslet arbeidskraft skal benyttes. Ingen arbeidstaker skal utsettes for fysisk, seksuell eller psykologisk tvang, utnyttelse eller overtalelse. Alt arbeid skal være frivillig, og arbeidstakere skal fritt kunne forlate arbeidsplassen etter rimelig varsel. Arbeidstakere skal ikke måtte levere inn identifikasjonspapirer, pass eller arbeidstillatelse til leverandøren eller andre for oppbevaring, som en betingelse for arbeid.
    • Ingen barnearbeid
      All bruk av mindreårig arbeidskraft skal være i tråd med internasjonale standarder slik som UNICEF’s retningslinjer, ILO konvensjonene og anbefalingene, samt nasjonal rett. Under ingen omstendigheter skal Leverandøren benytte arbeidskraft fra barn under 16 år, eller under minstealder for arbeid i landet, hva enn er høyest. Arbeidere under 18 år skal ikke utføre arbeidsoppgaver som kan gå ut over helse og sikkerhet. Dersom arbeidstaker har obligatorisk skolegang, kan vedkommende bare utføre arbeide utenfor skoletid. Dersom barnearbeid forekommer, skal Leverandøren sørge for å bistå med barnets overgang fra barnearbeid, og bidra til at han eller hun mottar utdannelse til vedkommende ikke lenger er et barn.
    • Lønn og fordeler
      Lønn for en normal arbeidsuke skal alltid være i tråd med lovpålagte, samt industrispesifikke, minimumsstandarder. Lønnen skal i alle tilfeller være tilstrekkelig til å dekke grunnleggende behov. Arbeidstakere skal kompenseres for overtid i tråd med nasjonal lov og med høyere timeslønn enn i ordinær arbeidstid. Reduksjon av lønn skal ikke benyttes som disiplinærtiltak. Leverandøren skal dokumentere bakgrunnen for arbeidstakers lønn gjennom lønnsslipp eller lignende dokumentasjon. Alle arbeidstakere skal få en skriftlig kontrakt, på et språk vedkommende forstår, som gir uttrykk for lønnsnivå og utbetalingsmetode før arbeidsforholdet inngås.
    • Ikke-diskriminering
      Leverandøren skal forby diskriminering, trakassering, seksuell trakassering og gjengjeldelse, og sørge for likestilte muligheter, uavhengig av kjønn, graviditet, etnisitet (inkludert nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge og språk), funksjonshemming, seksuell orientering, religion, tro, politisk mening eller lignende.
    • Organisasjonsfrihet
      Leverandøren skal respektere arbeidstakernes organisasjonsfrihet og rett til tarifforhandlinger.
    • Arbeidstid
      Arbeidstiden skal ikke overstige grenser fastsatt i lov. Overtid skal være begrenset og frivillig.
  5. Helse og sikkerhet

    Leverandøren skal sikre et trygt og sunt arbeidsmiljø for alle arbeidstakere.

    • Sikkerhet
      Leverandøren skal minimere arbeidstakernes eksponering for mulige sikkerhetsfarer gjennom design, forebyggende vedlikehold, arbeidsprosedyrer, sikkerhetsopplæring og beskyttelsesutstyr. Prosedyrer og systemer skal være på plass for å forebygge, håndtere og rapportere yrkesskader og sykdom.
    • Fasiliteter
      Leverandøren skal sørge for at arbeidstakerne har tilgang til rene toalettfasiliteter, vann som er egnet til konsum og rene matlaging-, matlagring- og spisefasiliteter. Dersom boliger tilbys eller arrangeres, skal det oppfylle vertslandets sikkerhetsstandarder.
  6. Miljø

    Leverandøren skal overholde internasjonal og nasjonal miljølovgivning, standarder og utslippstillatelser. Strand Rederi forventer at leverandøren arbeider i henhold til internasjonalt anerkjente miljøstyringsprinsipper, som føre-var-prinsippet, og for å minimere selskapets miljøpåvirkning gjennom kontinuerlig forbedring.

    Kjemikalier og andre farlige stoffer skal identifiseres, håndteres og avhendes på en trygg måte. Strand Rederi oppmuntrer Leverandøren til å benytte miljøvennlig teknologi, materialer, produkter og tjenester for å minimere forurensning, utslipp og avfall i et livssyklusperspektiv.

    Leverandøren skal, på forespørsel, rapportere på selskapets miljøprestasjoner, med særlig vekt på potensielle risikoer ved nåværende og fremtidige operasjoner.

  7. Bedriftsintegritet

    • Anti-korrupsjon
      Leverandøren skal overholde lover og forskrifter knyttet til bestikkelser, korrupsjon, svindel og andre ulovlige forretningsaktiviteter.

      Leverandøren skal ikke tilby, be om, akseptere eller motta noen form for utilbørlige fordeler, tjenester eller insentiver til/fra offentlige tjenestemenn, internasjonale organisasjoner eller andre tredjeparter med det formål å oppnå eller beholde forretningsfordeler eller personlige fordeler. Dette gjelder enten denne fordelen tilbys direkte eller indirekte gjennom en mellommann. Leverandøren skal ikke forsettlig eller uaktsomt forsøke å få tilgang til informasjon som kan gi en utilbørlig fordel.

      Leverandøren skal ikke, direkte eller indirekte, tilby, gi eller ta imot gaver, gjestfrihet eller utgiftsdekning som kan gi, eller oppfattes som, en utilbørlig fordel i forbindelse med en persons stilling, oppgaver eller oppdrag, med mindre gaven mv. er av beskjeden verdi. Representasjon, gaver eller utgiftsdekning skal aldri gis eller tas imot i forbindelse med en anbudsprosess eller forhandlinger knyttet til kontrakter. Unntak gjøres for normal representasjon, når det er i et legitimt forretningsformål og kostnadene holdes innenfor rimelige grenser. Kontanter eller kontantekvivalenter skal ikke tilbys eller gis.

      Eventuell lobbyvirksomhet skal være i samsvar med gjeldende lover.
    • Opphavsrett
      Leverandøren skal respektere andres opphavsretter.
    • Konkurranse
      Leverandøren skal møte sine konkurrenter på en ærlig og profesjonell måte. Leverandøren skal ikke forårsake eller medvirke til brudd på gjeldende konkurranselover og forskrifter, herunder ulovlig prissamarbeid eller ulovlig markedsdeling.
    • Hvitvasking og skatt
      Leverandøren skal overholde gjeldende hvitvaskingslovgivning og skal ta de nødvendige skritt for å forhindre at finansielle transaksjoner blir brukt av andre til å hvitvaske midler. Leverandøren skal rapportere og betale offentlige skatter og avgifter i henhold til gjeldende lovkrav.
    • Interessekonflikt
      Strand Rederi forventer at våre leverandører unngår enhver potensiell interessekonflikt, erklærer om noen skulle oppstå og samarbeider om å håndtere disse.
  8. Håndhevelse

    • Prosedyrer
      Leverandøren skal ha tilstrekkelige og adekvate prosedyrer på plass for å oppdage og forhindre brudd på prinsippene fastsatt i de etiske retningslinjene, både hos leverandøren selv og hos underleverandører. Plikten inkluderer å utføre aktsomhetsvurderinger for å oppdage faktiske og potensielle negative innvirkninger på menneskerettigheter, arbeidsforhold, miljø eller forretningsintegritet i selskapet og dets underleverandører.
    • Rapportering og revisjon
      Leverandøren skal, når Strand Rederi ber om det, gi en skriftlig redegjørelse for den nåværende situasjonen hos leverandøren knyttet til menneskerettigheter, arbeidsforhold og andre temaer som dekkes av disse etiske retningslinjene, samt potensielle risikofaktorer oppdaget i aktsomhetsvurderingen utført av leverandøren. Redegjørelsen skal også beskrive situasjonen hos eventuelle underleverandører.

      Strand Rederi forbeholder seg retten til å gjennomføre revisjoner hos leverandøren for å forsikre seg om at Leverandøren overholder bestemmelsene i de etiske retningslinjene.
    • Plikt til å varsle
      Leverandøren skal varsle ved dødsfall eller alvorlige skader tilknyttet leveranser til Strand Rederi. Leverandøren skal for øvrig varsle ved arbeidsstreik, demonstrasjoner, bøter/sanksjoner fra arbeidsmyndigheten eller alvorlige brudd på de etiske retningslinjene/gjeldende lover som kan få betydning for Strand Rederi, herunder deres omdømme. Tilsvarende gjelder om Leverandøren blir kjent med slike forhold hos sin underleverandør.

      Leverandøren skal i tilfeller som nevnt ovenfor gi Strand Rederi tilgang til ethvert dokument som kan være relevant for å fastslå om et slikt brudd har skjedd og for å vurdere situasjonen.
    • Plikt til å handle
      Leverandøren skal umiddelbart melde fra til Strand Rederi ved dødsfall, alvorlige skader, streik, demonstrasjoner, bøter/sanksjoner fra arbeidsmyndighetene, tvangsarbeid, barnearbeid eller andre alvorlige brudd på de etiske retningslinjene eller gjeldende lover og regler hos leverandøren eller underleverandøren.

      Leverandøren skal i tilfeller som nevnt ovenfor gi Strand Rederi tilgang til enhver dokumentasjon som kan være relevant for å fastslå om et slikt brudd har skjedd og for å vurdere situasjonen.
    • Heving
      Ved vesentlig brudd på de etiske retningslinjene, eller dersom Leverandøren unnlater å overholde den overnevnte handlingsplikten, har Strand Rederi rett til å heve avtalen med umiddelbar virkning. Ved slik heving er Strand Rederi ikke erstatningsansvarlig overfor Leverandøren for tap eller skader som skyldes hevingen.
    • Erstatning
      Leverandøren skal holde Strand Rederi skadesløs fra og mot ethvert krav, skader, ansvar (inkludert bøter eller advokatgebyrer), tap, straffer, kostnader og utgifter som oppstår på grunn av eller i relasjon til ethvert brudd på de etiske retningslinjene.

Disse Etiske Retningslinjene er vedtatt av styret i:
AS Havstrand
Havbryn AS
Fiskeskjer AS
Strand Senior AS
Strand Sea Service AS